Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

SFATURI PENTRU PĂRINŢI. Intervenţia timpurie la copilul hipoacuzic

Intervenţia timpurie la copilul hipoacuzic

Copilul hipoacuzic este un copil foarte atent la tot ce se petrece în jurul lui, este curios să ştie şi, îi face plăcere să afle cât mai multe lucruri.

Mai mult ca orice, copilul hipoacuzic are nevoie să-şi însuşească limbajul verbal cât mai devreme, să nu se dezvolte cu întârziere faţă de limbajul copilului auzitor. Fără limbaj, gândirea este limitată şi comunicarea foarte dificilă.  Intervenţia compensativ-recuperatorie cât mai timpurie, începută în perioada antepreşcolară, ajută la formarea şi dezvoltarea limbajului din primii ani de viaţa ai copilului, într-un  proces natural. Pentru aceasta este important să beneficieze de o recepţie sonoră buna, realizată cu ajutorul protezelor auditive sau a implantului cohlear.

     Proteza auditivă, pentru a fi potrivită gradului pierderii auzului, trebuie recomandată de către medicul specialist ORL,  în urma efectuării audiogramei (audiometrie cu ton pur,care poate testa auzul copilului de la 3 ani, pentru conducerea aeriană şi osoasă) . Înaintea stabilirii concluziilor în privinţa gradului de pierdere a auzului se testează impedanţa. Această testare măsoară capacitatea urechii medii de a transmite sunete către urechea internă. Testarea impedanţei este deosebit de utilă, pentru că în asociere cu audiometria cu ton pur, se obţin informaţii suplimentare care permit medicului specialist să determine corect tipul pierderii de auz.

      Implantul cohlear, este operaţia care constă în implantarea de electrozi în interiorul cohleei, pentru a stimula direct nervul auditiv. Se recurge la acestă operaţie numai în cazul în care nu există auz rezidual şi copilul nu poate fi ajutat la acea ureche cu o proteză obişnuită, chiar puternică.

  Educaţia auditivă la copilul mic, protezat, se face începând cu jocuri auditive şi stimularea permanentă a auzului şi vorbirii ca şi la copilul auzitor.

Primele sunete pe care le emite copilul (în primul an de viaţă) sunt vocalele, urmate de consoanele “T”, “D”, “N”, acestea sunt mai uşor de emis pentru copil. În al doilea an de viaţa, copilul reuşeşte să emită şi sunetele “P” şi “B”, iar în al treilea an are capacitatea de a pronunţa şi sunete precum “S”, “Z”, “J”, “Ş”, “L”, “R”. Acestea presupun o mai buna coordonare la nivelul organelor implicate în vorbire (limba, buzele, obrajii).

Un copil hipoacuzic protezat trebuie învăţat să asculte, această activitate poate fi obositoare copilului mic. Încurajarea, dragostea şi sprijinul din partea părinţilor vin în ajutorul acestui proces de recuperare. Părinţii şi profesorii au rolul de a-i ajuta pe copiii hipoacuzici să emită sunetele corect, să le automatizeze şi să le folosească într-un limbaj inteligibil. Pentru toate acestea este bine să se creeze copiilor situaţii naturale de joacă şi învăţare. Este ştiut faptul că, ceea ce constituie o experienţă personală sau reprezintă un interes personal al copilului, oferă cea mai bună bază de învăţare a limbajului. Conversaţia naturală acasă  este modalitatea prin care orice copil îşi dezvoltă limbajul. De câte ori este nevoie, puteţi completa conversaţia folosind  în ajutor gesturi sau semne. Important este ca el să înţeleaga mesajul verbal, să fie fericit şi să poată răspunde.

   Înţelegerea, răbdarea, cunoaşterea nivelului de dezvoltare psihică a copilului în raport cu vârsta cronologică, cunoaşterea personalităţii lui, vă vor ajuta să obţineţi mulţumirea şi satisfacţiile atât de mult aşteptate de la copilul dv.

       ÎI PUTEM AJUTA IUBINDU-I!

Rodica Doina Cheregi

One Response to “SFATURI PENTRU PĂRINŢI. Intervenţia timpurie la copilul hipoacuzic”

  • lolo spune:

    implantul cohlear este intr-adevar un miracol pentru copiii hipoacuzici ,dar… trebuie sa fie scosi din invatamantul special, caci acestia nu urmaresc sa obtina demutizarea acestor copii ci mentinerea lor in institutie …………..deci se poate, si spun asta din proprie expierenta , avem un copil hipoacuzic tinut pana la 10 ani in scoala de hipoacuzici, timp in care toata familia a fost chinuita, am investit totul in acest copil, dragoste, bani, suferinta, i-am fost alaturi in permanenta dar luminita de la capatul tunelului era departe; pana intr-o zi cand un om deosebit si special a intins o mana Laurei, copilului nostru, care continua sa traiasca intr-o lume surda. Cu eforturi mari Laura a fost operata, a fost scoasa din invatamantul special, acum are 4 ani de cand merge la scoala normala, vorbeste si s-a integrat f .bine . Astazi am avut cea mai mare bucurie din viata mea, Laura a absolvit ex de capacitate cu brio (nota9). As vrea sa spun tuturor parintilor sa aiba incredere, sa lupte pana la sfarsit, copiii nostri sunt cei mai speciali si merita tot sprijinul din lume ; nu va lasati aburiti de cei ce urmaresc doar partea financiara si pastrarea scaunului cald sub fund . inca o data vreau sa multumesc acestei persoane SPECIALE care a ajutat-o pe Laura sa reuseasca … care si-a sacrificat tot timpul ptr a o ajuta sa vorbeasca, fara macar a cere ceva in schimb E LUCRU MARE ……………


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo