Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

CÂTEVA SUGESTII PENTRU EDUCAREA COPILULUI HIPOACUZIC ÎN FAMILIE

Factorul timp este esenţial, iar timpul acordat educaţiei unui copil hipoacuzic este mai lung decât timpul acordat educaţiei unui copil auzitor. Trebuie să profitaţi de orice situaţie creată şi să o transformaţi într-o situaţie educativă, indiferent despre ce este vorba, un eveniment petrecut acasă sau la plimbare. Faceţi-vă timp să pregătiţi copilul înainte de a participa la anumite activităţi, folosind mijloacele vizuale (expresia feţei, mimica, limbajul corporal) şi a fotografiilor, ilustraţiilor, desenelor făcute de copil sau de dv.

–         Încurajaţi şi lăudaţi permanent copilul, pentru a-i da încredere în posibilităţile şi forţele proprii şi, astfel,  îl ajutaţi să se integreze cu uşurinţă în mediul auzitor.

–         Vorbiţi calm, clar, dar fără să exageraţi, fiind aşezaţi în faţa copilului, astfel încât să vă vadă faţa şi buzele. Nu ţipati.

–         Explicaţi cu răbdare câte un cuvânt nou şi notaţi-l, pentru a-l putea copilul repeta şi folosi,  înţeleagându-i sensul.

–         Fiţi consecvenţi cu hotărârile luate şi respectaţi promisiunile date! Nu folosiţi pedepse şi ameninţări (uşoare, bineînţeles) pe care oricum nu le aplicaţi.

–         Stabiliţi reguli şi un program fix în familie, pe care să-l respectaţi, copilul se obişnuieşte şi stie ce are de făcut, astfel nu va fi surprins sau nedumerit.

–         Antrenaţi copilul în cât mai multe activităţi cu putinţa (accesibile vârstei şi care să-i facă plăcere), vizite, faceţi des plimbări , drumeţii sau excursii. Vebalizaţi activitatea înainte şi după ce a fost efectuată, ca o conversaţie.

–         Încurajaţi lectura, citiţi-i poveşti din cărţi bogat ilustrate formulând propoziţii simple la nivelul de înţelegere al copilului. Conversaţi pe baza imaginilor.

–         Limitaţi sau interziceţi vizionarea programelor TV, vizionaţi doar împreună, ca să „traduceţi”, un program potrivit vârstei şi posibilităţilor de înţelegere ale copilului.

-         Oferiţi-i multe activităţi creative, jucării, jocuri colorate de sortat după culoare, mărimi sau formă, jocuri de construcţie, decupaje şi colaje, să deseneze şi să coloreze. Jucaţi-vă împreună cu ei jocuri ca: Nu te supăra, frate !, jocuri cu cărţi de joc: Popa prostu, Păcălici,..sau o serie de alte jocuri potrivite.

-         Antrenaţi copilul în jocuri în aer liber şi înot (se dezvoltă capacitatea pulmonară şi respiraţia corectă necesară actului de vorbire).

–         Arătaţi interes faţă de toate aspectele legate de activităţile copilului de acasă, grădiniţă sau şcoală.

–         Atrageţi copilul în treburile casnice, să vă ajute la aranjarea mesei, sortarea rufelor pentru spălat, ştersul prafului etc.  ŞI, daţi-i o sarcină permanentă (să ude florile, să dea de mâncare la pisică, să-şi facă singur patul…) pe care s-o facă singur. Lăudaţi-l şi verbalizaţi sarcinile în propoziţii simple.

–         ŢINEŢI UN JURNAL personal al copilului în care să notaţi şi să ilustraţi activităţi şi evenimente din viaţa copilului ( considerate importante), pe care, apoi, le puteţi relua verbal, atunci când copilul este interesat să le revadă.

–         Învăţaţi copilul regulile de igienă personală, să fie ordonat, să respecte programul zilnic de masă şi somn. Copiii hipoacuzici sunt mai mult solicitaţi în timpul zilei şi de aceea au nevoie de mai multe ore de odihnă.

Primii educatori ai copiilor cu deficienţe auditive sunt părinţii. Educarea copilului mic acasă,  în familii cu părinţi auzitori, în mediu vorbitor este o condiţie esenţială pentru o bună dezvoltare fizică şi psihică a acestuia. Părinţii trebuie să ştie că, pentru aceşti copii este necesar să se ia măsuri educativ-recuperatorii cât mai de timpuriu. Orice întârziere în stimularea formării limbajului oral la copiii cu deficienţe auditive are drept consecinţă întârzierea sau chiar eşecuri în realizarea programului de formare şi dezvoltare a vorbirii şi auzului.

       ÎI PUTEM AJUTA IUBINDU-I!

Rodica Doina Cheregi

One Response to “CÂTEVA SUGESTII PENTRU EDUCAREA COPILULUI HIPOACUZIC ÎN FAMILIE”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo