Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

LIMBAJUL MIMICO-GESTUAL ŞI ALFABETUL DACTIL

Limbajul mimico-gestual este format dintr-o înlănţuire de gesturi, semne asociate cu expresii mimice si pantomimice care sunt recepţionate vizual de cei din jur, participanţii la actul de comunicare.

În procesul de învăţământ special, limbajul mimico- gestual este folosit ca suport (pe lângă verbalizare, vizualizare a imaginilor, folosirea dactilemelor sau scrisul), pentru înţelegerea corectă si conştientă a cunoştinţelor transmise.

Pentru copilul deficient de auz, familia, în primii ani de viaţă, va folosi pe lângă limbajul verbal şi limbajul gestual. Copilul trebuie să cunoască mediul înconjurător şi să-şi exprime dorinţe, emoţii, stări, iar limbajul gestual îi uşurează posibilitatea de comunicare şi acumulare de cunoştinţe.

Folosirea de timpuriu a  limbajului gestual, ca sprijin în înţelegerea mesajelor verbale, îl ajută pe copilul cu deficienţă auditivă să-şi formeze un bagaj de cunoştinţe, să reuşească mai repede să citească de pe buze şi să se integreze mai uşor în mediul unei şcoli speciale.

Funcţia principală a limbajul mimico-gesticular este de comunicare între indivizii aceleaşi colectivităţi, acest limbaj operează cu noţiuni (mai puţin abstracte şi nu foarte generale) şi ajută la dezvoltarea gândirii.

Limbajul gestual,  rămâne în general acelaşi. El se modifică, dar diferă foarte puţin de la o regiune la alta, ceea ce nu afectează comunicarea sau  înţelegerea dintre grupuri diferite, de la o şcoală la alta, de la o regiune la alta.

Limbajul mimico-gestual este complex, expresiv, transmite emoţii, stări, acţiuni, cunoştinţe, toate cu ajutorul gesturilor şi cu o expresie facială foarte sugestivă. Gesturile nu sunt abstracte, se poate „vedea” mesajul verbal transmis, prin analogia gestului cu ceea ce exprimă, cu ceea ce vrea să fie transmis.

Comunicarea între deficientii de auz se realizează prin limbajul gestual şi, pe lângă acesta, se folosesc şi dactilemele.

 Dactilemele ( alfabetul dactil) sunt reprezentarea vizuală a tuturor literelor din alfabet, stabilite şi acceptate de comunitatea deficienţilor de auz.

Când deficientul de auz este bine demutizat şi are o bună citire de pe buze, aceste modalităţi de comunicare sunt mai puţin folosite, ele se vor folosi doar ca suport în ajutorul înţelegerii corecte a mesajului verbal.

La însuşirea unui cuvânt nou se recomandă folosirea gestului (semnului) corect, care denumeşte acea noţiune, încă din primii ani de gradiniţă.

Am ataşat două imagini cu alfabetul dactil, se poate observa că  între cele două imagini (între ele este o diferenţă mare în ani) nu au intervenit modificări majore (g, j, z). Acelaşi lucru nu se poate spune despre limbajul mimico-gesticular, acesta este mult influenţat de creşterea nivelului de educaţie al deficienţilor de auz, de progresul tehnologic, în general de motive sociale, dar, este preluat rapid de comunitatea deficienţilor de auz.

 

       ÎI PUTEM AJUTA IUBINDU-I!

Rodica Doina Cheregi


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo