Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

CORECTAREA PRONUNŢIEI CONSOANEI “S”

Corectarea pronunţiei  consoanei S se face între  vârstele de 3/4-6 ani.

La emiterea sunetului  S se simte un curent de aer subţire şi rece, care iese din mijlocul gurii, de sus în jos (poate fi probat pe dosul palmei). Buzele trebuie să fie deschise, cu colţurile retrase în părţi, ca la un zâmbet. Dinţii sunt uşor întredeschişi.

Exersarea şi emiterea corectă a consoanei S se face mai mult prin  JOC.

 

1. Exerciţii: de suflat, şuierat, evocări onomatopeice (şuieratul locomotivei, sâsâitul şarpelui…)

JOC:  – să repete după tine:

Poţi şi tu aşa?

Fă ca mine….

Uite cum pot eu: vorbi, sufla, face…

La început exerciţiile cu evocări onomatopeice se fac cu gura închisă, pentru a împiedeca  copilul să scoată limba afară între dinţi.

 

2. Exerciţii pentru limbă şi buze.

– limba iese repede sub formă de lopată (cum bea pisica lapte);

– limba ascuţită iese şi este trasă repede înapoi;

– vârful limbii se ridică si se coboară în spatele danturii (sus-jos);

– să facă limba jgheab;

– să tragă limba tare în spate;

– se fac mişcari ale buzelor de întindere (zâmbetul), cu buzele apropiate;

– exerciţii de buze, se fac buzele ţuguiate (ca pentru fluierat) şi se aduc înapoi

să sufle în lumânare, morişcă

– să sufle (cu limba în gură), pronunţând  pe S, ca să simtă cum iese aerul rece, probând pe dosul palmei

-să sufle (cu limba în gură), pronunţând  sunetul S şi să se mişte hârtiuţe mici rupte sau să mişte un creion de pe masă suflând pe el.

 

  SILABE

-directe (scurte şi lungi):    sa,so,su,se, si să,sî    ssssa, sssso,……

-indirecte (scurte şi lungi):    as,os,us,es,in,ăs,îs  assss,ossss, ussss…

-repetate:

SASA  SOSO SOSUSUSU                                                     SESE  SISE  SISO SASI  SESI  SISI     SOSI  SUSI SASU SESU SISU ………. 

-pronunţarea sunetului “S” în diferite combinaţii cu toate vocalele

exemple:

A   ASA  ESA  ISA  OSA   USA  ĂSA  ÎSA

E   ASE  ESE  ISE   OSE   USE  ĂSE   ÎSE 

I    ASI   ESI    ISI   OSI    USI   ĂSI     ÎSI 

O   ASO  ESO   ISO  OSO  USO  ĂSO  ÎSO

U   ASU  ESU    ISU  OSU   USU  ĂSU  ÎSU 

Ă   ASĂ  ESĂ   ISĂ   OSĂ   USĂ  ĂSĂ  ÎSĂ

Π   ASΠ   ESΠ   ISΠ    OSΠ   USΠ  ĂSΠ   ÎSÎ

şi inversate.

 

   - exersarea sunetului S în combinaţii consonantice şi cu diftongi

 

CUVINTE în care poziţia sunetului S să fie la începutul cuvântului (iniţială), la mijlocul cuvântului ( mediană) şi  finală.

 

 PROPOZIŢII simple în care să apară sunetul S.

 

Copilul să fie învăţat să spună: poezii, zicători, ghicitori şi să cânte, cântece care au cuvinte formate cu sunetul S.

Ex. ghicitoare:

Nu e furcă nu e fus,

Şi totuşi pe tors s-a pus! (pisica)

 

Exerciţiile de pronunţie se pot face zilnic când vă aşezaţi la masă (fără ca să simtă copilul si fără ca să i se atragă atenţia că face exerciţii), la plimbare sau în timpul unui joc ales de copil.

 

Ex.

– Masa este pusă. Ai pus masa?

– Ai pus faţa de masă?

– Sosul este gustos.

– Supa n-are sare.

– Supa este gustoasă.

 

Ex.

– Cum face pisica? Pisica face, miau.

Strigă dupa pisică: pis,pis,pis…

Pisica este frumoasă şi grasă.

Soarele este sus pe cer.

Astăzi este o zi cu soare.

 

Vă recomand să apelaţi la un specialist logoped, care vă va îndruma şi vă va alege mai multe exerciţii  potrivite vârstei copilului şi gradului tulburării într-un antrenament complet şi un cadru organizat.

Rodica Doina Cheregi


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo