Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

ÎNSUŞIREA LABIOLECTURII

          Labiolectura, în şcolile speciale, urmăreşte formarea deprinderilor vizuale de receptare a vorbirii de pe buzele şi faţa interlocutorului.

Citirea labială se însuşeşte în diferite forme de activitate, în clasă şi în afara clasei.

În şcoală,  activităţile de predare a citirii labiale şi de tehnică a vorbirii fac parte, în special, din orele de limba şi literatura română şi a orelor de activităţi individuale.

Dar şi în cadrul celorlalte discipline predate în şcoală, labiolectura, pentru copilul hipoacuzic, constituie mijlocul principal de receptare a mesajelor verbale şi  a cunostinţelor transmise pe cale orală în procesul de învăţămînt. Auzul contribuie în mai mică masură în procesul de predare.

 

Amintim câteva sarcini:

– recunoaşterea formei labiale a sunetelor izolate, situate în silabe, în diferite ambianţe fonetice, în cuvinte, sintagme, propoziţii şi texte;

– descifrarea de pe buze a celor mai frecvente combinaţii de sunete specifice limbii române;

– diferenţierea sunetelor slab vizibile labial şi diferenţierea sunetelor cu expresie labială asemănătoare;

– descifrarea de pe buze a consoanelor omorganice şi a grupurilor de sunete (p,b,m;  f,v;  ş, j;  s, z;  t,d,n;  l,r;  ce,ge;  ci,gi;  che,chi;  che, ghe;  c, g, h)) şi înlocuirea imaginilor labiale asemănătoare, în funcţie de sensul cuvântului, propoziţiei sau textului;

– sesizarea tempo-ului vorbirii interlocutorului (ritmul rar – moderat – repede);

– sesizarea accentului din cuvînt şi a cuvântului accentuat din propoziţie;

– sesizarea intonaţiei şi descifrarea expresiilor mimice.

Componenta vizuală este dominantă în perceperea consoanelor şi vocalelor limbii române. Există vocale şi consoane cu un grad mai înalt de perceptibilitate, mai vizibile.

Gradul perceptibilităţii este influenţat şi de ambianţa fonetică a fonemului.

 

SFAT:

Să se utilizeze materialul verbal însuşit la şcoală şi în familie ( în casă, grădină, la piaţă, plimbări în natură, joc).

Părinţii pot repeta acasă ceea ce s-a învăţat la şcoală, pentru fixarea şi automatizarea unei pronunţii şi înţelegeri corecte a mesajului verbal transmis.

       ÎI PUTEM AJUTA IUBINDU-I!

 

 

 

 

 

Rodica Doina Cheregi


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo