Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

ELEMENTELE PROZODICE – TEHNICA VORBIRII

Elementele prozodiei sunt numeroase . Pe noi ne interesează ritmul, accentul şi intonaţia pentru a fi posibilă realizarea unei vorbiri corecte d.p.d.v. al pronunţiei copilului hipoacuzic.

Elevii hipoacuzici trebuie să-şi însuşească elementele prozodice ale vorbirii (accentul, ritmul, intonaţia) în scopul realizării unei vorbiri cursive si expresive.

     RITMUL este succesiuna şi respectarea silabelor accentuate si silabelor neaccentuate in cuvinte  sau propoziţii.

    ACCENTUL reprezinta pronunțare mai intensă, mai  puternică sau pe un ton mai înalt, a unei silabe sau litere dintr-un cuvânt sau a a unui cuvânt dintr-un grup sintactic.

   INTONAŢIA este variaţia de înălţime a tonului în rostirea unui enunţ. Intonaţia constă în ridicarea sau în coborârea vocii care însoţeşte emiterea enunţului. Intonaţia este legată de un complex de factori care caracterizează enunţul, printre care: melodia, intensitatea, durata, ritmul, debitul, pauzele şi accentul. Elementul central al intonaţiei este însă variaţia de înălţime a tonului de bază, care se produce ca rezultat al vibrării coardelor vocale.

În limba română sunt posibile următoarele feluri de intonaţii:

● intonaţie de tip neutru, plană (toate elementele enunţului sunt rostite cu o înălţime constantă / – – /);

● intonaţie ascendentă, care urcă (enunţul se poate rosti printr-o ridicare a tonului spre sfârşit / – ↑ /);

● intonaţie descendentă (enunţul este rostit cu o coborâre a tonului spre sfârşit / – ↓ /).

Aceste tipuri de intonaţie sunt carecteristice următoarelor enunţuri.

     Intonaţia descendentă este caracteristică propoziţiilor enunţiative, propoziţiilor interogative parţiale (Unde mergi?) şi propoziţiilor imperative (Nu striga!).

    Intonaţia ascendentă caracterizează propoziţiile interogative totale (Ai vorbit cu mama?).

Există şi intonaţia ascendentă-descendentă specifică propoziţiilor interogative alternative (Vrei să mai desenezi sau mergi afară ?).

Exersarea şi însușirea  elementelor de tehnică a vorbirii sunt necesare în formarea unei pronunţii corecte, inteligibile şi expresive.

       ÎI PUTEM AJUTA IUBINDU-I!

Rodica Doina Cheregi


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo