Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

ÎNVĂŢAREA ELEMENTELOR PROZODICE ALE VORBIRII

        Pentru a opera corect cu elementele de tehnică a vorbirii, elevii hipoacuzici, trebuie să le exerseze la fiecare oră pe textele de la limba română. De asemenea, la activităţile individuale de formare şi dezvoltare a competenţelor de comunicare să se insiste pe elementele prozodice ( accentul, intonaţia şi ritmul vorbirii ).

       Exerciţiile de respiraţie (gimnastica respiratorie) fac parte din actul fonaţiei, şi anume, asigură o vorbire cursivă, corectează vorbirea sacadată, nazală şi uneori afonă, atonă, a copilului hipoacuzic.

Aceste exerciţii se vor face zilnic, urmărind tehnicile de respiraţie fără voce şi cu voce şi a unei emisii lungi, scurte sau sacadate a aerului expirat pe gură. Respiraţia, inspiraţia -expiraţia, se va realiza imitând actul fonator. Prin aceste exerciţii se urmăreşte dezvoltarea unei respiraţiii corecte în timpul vorbirii. Exerciţiile sunt arătate şi explicate în faţa copilului, după care acesta le repetă, modelul fiind perceput vizual şi tactil de către copii. Aerul inspirat se va elimina doar pe gură.

Jocuri:

– să sufle balonaşe de săpun;

–  să facă într-un vas (cu paiul) balonaşe de săpun în 5+4+3+2 expiraţii;

–  să stingă o lumânare aşezată la o distanţă tot mai mare, printr-o expiraţie bruscă sau un suflu continuu;

– să sufle jucării de hârtie sau din plastic (morişti, bărcuţe din hârtie aşezate pe apă…)

– să sufle în instrumente muzicale ( muzicuţă, fluier, nai…) şi în jocuri de suflat mecanice. În acest caz se face concomitent şi antrenament auditiv.

Exerciţii:

–  să pronunţe dintr-o singură inspiraţie (respiraţie), la orele de citire, propoziţii formate din 10 -12 silabe;

–  să numere de la 1-5 şi de la 5 -10, dintr-o singură respiraţie, fără pauză;

–  să citească lectura în ritmul obişnuit al vorbirii copiilor auzitori;

–  să recite poezii, câte una pe săptămâna, respectând, ritmul, accentul, intonaţia;

– să pronunţe corect respectând accentul gramatical şi logic, în cuvinte, propoziţii, povestiri şi poezii;

– să se exerseze şi frontal silabele accentuate şi neaccentuate scrise pe tablă şi să se folosească semnele grafice scrise, semnul accentuat pe silabele care se accentuează în cuvintele scrise, (pot fi scoşi elevii la tablă şi să noteze ei accentul corect) sau accentuarea  cuvintelor din propoziţie;

– să nu se exagereze folosirea accentului, forţarea tăriei accentului, care va duce la o deformare a vorbirii.

 

– să respecte semnele de punctuaţie, pauzele, ritmul, intensitatea şi înălţimea vocii corespunzător celei normale;

– să se folosească semnele grafice, sub textul scris, pentru a uşura exerciţiul unei citiri expresive d.p.d.v al intonaţiei (/ – – /; / – ↑ / ;   / – ↓ /).  Să se exerseze şi frontal cu textul cunoscut scris pe tablă;

Actul fonaţiei este foarte complex. Copilul hipoacuzic are o fonaţie caracteristică din cauza unui slab autocontrol sau lipsei totale a autocontrouluil prin auz asupra vocii.

Exerciţiile de respiraţie si articulatorii trebuie repetate până se automatizează corect.  Activităţile individuale de ortofonie vor fi făcute de către profesorii specialişti.

       ÎI PUTEM AJUTA IUBINDU-I!

 

B I B L I O G R A F I E :
Stănică, Ilie   -   Probleme metodice de tehnica 
vorbirii şi labiolectură, (cap. VI, IX, X),E.D.P.,
 Bucureşti, 1983.
Rodica Doina Cheregi


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo