Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

INSTRUMENTARIUL ORFF

      Educaţia ritmică este necesară dezvoltării copilului deficient de auz.
Mişcarea cu ritm nu este gimnastică sau sport, ci trăire senzorială prin combinarea elementului ritmic ( mişcarea, poezia sau dansul) cu cel melodic. Forma de desfăşurare a exerciţiilor este în principal jocul.
Muzica, mişcarea, poezia şi dansul sunt forme de comunicare care duc la cunoaştere. Concepţia lui Orff în practicarea muzicii are un caracter formativ, iar mijloacele principale sunt cuvântul, mişcarea şi muzica.
Instrumentariul Orff se încadrează în familia instrumentelor de percuţie.
După concepţia lui Orff, omul posedă în afara vocii şi alte ”instrumente” muzicale integrate corpului său (mâinile şi picioarele). Potrivit acestei concepţii instrumentariul Orff cuprinde instrumente naturale şi instrumente confecţionate.
Instrumentele naturale, se numesc instrumente ale corpului sau „gesturi sonore”. În funcţie de partea corpului activată există patru categorii de sunete:
• bătăi din palme
• bătăi cu mâinile pe coapse
• tropăituri cu picioarele
• pocnituri din degete.
Instrumentele confecţionate se împart în instrumente producătoare de „zgomote” şi instrumente producătoare de „sunete muzicale”.

După materialul de confecţionare care produce sunetul, deosebim: instrumente din lemn, metal şi din piele.

1. Instrumentele din lemn (amintim câteva) :
Blocul de lemn
Claves, o pereche de bare rotunde din lemn sonor
Castaniete, 2 plăcuţe din lemn scobite şi unite la unul din capetele lor (legate cu sfoară)
Maracas, 2 cochilii cu mâner în interiorul cărora se găseşte nisip, pietricele…ş.a.
Guiro
Morişca

2. Instrumente din metal (amintim câteva):
Trianglu, are provenienţa din antichitate, sunetul este subţire si prelungit, asemănător unui clopoţel
Talgere mici
Instrumente cu clopoţei
Tub cu bile metalice
Cabasa, are forma de tărtăcuţă cu un mâner, pe ea sunt împletite bile mici din oţel, mobile.

3. Instrumente din piele, denumirea este improprie deoarece numai o parte, partea rezonatoare, este confecţionată din piele sub formă de membrană fixată pe un cadru din lemn. Amintim:
Toba de mână, sunetul se produce prin lovire cu degetele sau baghete cu capete de pâslă. Sunetul este grav, înfundat.
Tamburina, toba cu talgere, sunetul este specific prin combinaţia sunetului închis produs de membrană şi sunetul deschis metalic al crotalelor.
Toba mică, cutie de rezonanţă cilindrică.
Toba mare pe stativ
Conga
Timpan

4. Instrumentele cu plăcuţe, în modelul orffian al educaţiei muzicale elementare,  îndeplinesc rolul de purtător al elementului melodic şi armonic.

Xilofonul poate fi şi cu plăcuţe detaşabile şi are ca bază tonală sunetele naturale ale gamei diatonice Do major.

Metalofonul este adaptarea xilofonului cu plăcuţe metalice
4. Instrumentele din sticlă, sunt pahare conice umplute cu apă în aşa fel încât fiecare să producă prin lovire sau atigerea gurii paharului un sunet al gamei.

Caracterul percutant al melodiilor instrumentelor cu plăcuţe are un corespondent natural în dispoziţia înnăscută a copilului de a-şi exprima sentimentele prin mişcări cu predilecţie săltate.
O colecţie minimă de instrumente Orff este de mare folos în activităţile instrumentale,  în dezvoltarea şi educarea auzului copilului hipoacuzic.
„Instrumentul şi stăpânirea lui nu suntun scop în sine, ci constituie un mijloc didactic cu ajutorul căruia se realizează educaţia muzicală elementară. Corpul este primul mijloc cu care se pot obţine efecte sonore, prin folosirea mâinilor şi picioarelor, iar apoi instrumentele propriu-zise sunt considerate o prelungire a corpului cu ajutorul cărora ia naştere o altă formă de exprimare. Compozitorul pedagog (Carl Orff) nu urmăreşte doar obiectivele educaţiei muzicale, ci şi obiectivele educaţiei în general, prin caracterul formativ pe care îlevidenţiază în cadrul demersurilor sale. Important pentru noi este principiul unităţii indisolubile între muzică, vorbire şi mişcare – unitate care stă la originea fiinţei umane şi înţeleasă atât din punctul de vedere al evoluţiei omului, cât şi din cel al copilului mic.”
( Astrid Niedermaier, Educaţie muzicalã modernã, Editura Hora,Sibiu, 1999.)

              IUBINDU-I ÎI PUTEM AJUTA!

 

Instrumente Orff( foto internet)

Instrumente Orff (fotografie de pe internet)

Rodica Doina Cheregi


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo