Psihopedagogie Speciala

Dezbateri,indrumari,sugestii si informatii in legatura cu depistarea si protezarea timpurie a copilului deficient de auz.Terapii auditiv-verbale pentru copilul care are dificultati de pronuntie si e hipoacuzic. Relatia parinti-copil cu deficienta auditiva, protezat sau cu implant cohlear.

RSS 2.0

STIMULAREA SENSIBILITĂŢII TACTILE

Sensibilitatea tactilă apare din primii ani de viaţă şi se dezvoltă din impulsul copilului de a manipula obiecte. Copilul mic are o plăcere deosebită de a atinge, de a analiza obiectele pe toate părţile, ţinându-le în mâini. Dar educaţia simţului tactil nu se rezumă doar la activităţile în care sunt folosite mâinile, vor fi antrenate şi alte părţi ale corpului în activităţile de stimulare a sensibilităţii tactile.

Pielea este sensibilă la atingere, presiune, temperatură şi agenţi distructivi. Receptorii aşezaţi în învelişul cutanat provoacă 4 (patru) categorii de senzaţii: tactile ( de atingere,presiune), de cald, de rece, de durere. Există mecanisme senzoriale diferite  pentru aceste patru feluri de senzaţii cutanate.
Pielea constituie nu numai o barieră a organismului menită să-l apere de influenţele dăunătoare, dar şi ca un mecanism de legătură a organismului cu mediul. Pielea participă activ la respiratie, la termoreglare şi schimb caloric, la păstrarea integrităţii organismului.
Sensibilitatea cutanată este diferită pe suprafaţa corpului în funcţie de alcătuirea terminaţiile nervoase din acea zonă.

La senzaţiile cutanate sunt grupate şi senzaţiile vibratile, care sunt provocate de modificările periodice ale presiunii de pe suprafaţa cutanată (frecvenţe de 200-300 pe secundă). Pentru frcvenţele mai mari omul are un analizator mult mai fin, analizatorul auditiv.

La persoanele lipsite de auz, dar mai ales la cele lipsite şi de văz, sensibilitatea vibratilă se dezvoltă foarte mult şi are un rol important. Aceste persoane pot percepe cu ajutorul senzaţiilor vibratile ciocănitul în uşă, recunosc după mers persoanele cunoscute, simt apropierea unui vehicul etc. Unii percep muzica prin aşezarea mâinilor pe cutia de rezonanţă a unui instrument muzical.
Apariţia senzaţiilor tactile este condiţionată de atingerea dintre obiect şi o zonă a pielii. Dacă atingerea este mult prea uşoară, prea rapidă sau prea înceată, senzaţia poate să nu ia naştere. Surprinderea formei, a strucurii materialelor se realizează prin percepţia tactil – kinestezică

În stimularea sensibilităţii tactile un loc important îl ocupă educarea gesturilor elementare, acestea pot fi exersate la fiecare activitate în situaţii diferite, situaţii create în cadrul exerciţiilor – joc.

Enumerarea unor gesturi utile de bază:
• a lua – a aşeza
• a deschide – a închide
• a umple – a goli
• a înşuruba – a deşuruba
• a înfăşura – a desfăşura
• a îndoi – a dezdoi
• a astupa – a destupa
• a înșira – a deşira – a destrăma
• a încheia – a descheia
• a tăia – a decupa
• a bate – a se opri
• a trage – a împinge

Pentru identificarea unor proprietăţi ale obiectelor ca: mărime, formă, lungime, greutate, textură, temperatură, consistenţă, recunoaşterea prin pipăit şi descrirea lor, precum şi descoperirea prin pipăit al propriului corp şi al colegilor, cu şi fără suport vizual, se fac exerciţii în activităţi de joc . Aceste exerciţii aduc experienţe noi copilului sau seamană cu experienţe trăite anterior .

Exemple de exerciţii – joc:
• copiii stau pe jos aşezaţi în cerc cu ochii închişi. Fiecare copil primeşte câte o bucată de material de aceeşi mărime dar fiecare are o structură diferită. Copiii pipăie materialul pe care-l au în mâna, atenţi, şi îl dă apoi copilului de lângă el. Acesta îl dă la rândul lui mai departe. Copilul trebuie să-şi recunoască bucata de material când ajunge din nou la el. Variantă la joc: copiii primesc bucăţi de material având aceeaşi structură dar forme diferite. Procedaţi ca mai sus. Pentru acest joc copiii sunt mai mari;
• copiii pipăie, cu ochii închişi, diferite obiecte şi ghicesc apoi care sunt: pietre, jucării, articole de îmbrăcăminte, pahare de plastic, animale domestice, animale sălbatice, unelte, etc. Copiii mici le vor descrie vizual ( un număr mic de obiecte, 5-6), apoi le vor recunoşte cu ochii închişi (sacul cu surprize!).
Acelaşi exerciţiu se face cu fructe şi legume;
• copiii trebuie să aşeze câteva obiecte, de la uşor la greu, „cântărindu-le” în mâini;
• un copil desenează cu degetul ceva în palma altui copil care stă cu ochii închişi, acesta va ghici ce i-a fost desenat în palmă. Rolurile se inversează;
• copiii pipăie obiecte din cameră, descriu ce simt, temperatura lor, cald sau rece;
• jocul „Baba oarba”. Un copil încearcă să prindă pe cineva fiind legat la ochi. Când l-a prins îl identifică după pipăit;
• un copil se uită atent la feţele a patru copii, apoi închide ochii. Schimbaţi ordinea în care au fost aşezaţi iniţial copiii. Copilul trebuie să-i recunoască pipăindu-le feţele. Acelaşi joc, dar să-şi recunoască colegii după mâini;
traseul aplicativ poate fi o activitate de sine stătătoare (perceperea obiectivă şi descrierea fiecărui material folosit), perceperea subiectivă, descrierea a ceea ce simte fiecare copil după ce a parcurs desculţ traseul, prima dată cu ajutor vizual, apoi legat la ochi, schimbând ordinea. Traseul aplicativ poate fi un exerciţiu – joc la finalul unei activităţi în care s-au folosit materiale care se pretează acestui exerciţiu.
Cadrele didactice pot alege jocuri antrenante şi plăcute pentru educaţia tactilă, dar această activitate la grupele de grădiniţă cu copii hipoacuzici nu trebuie să depăşească 15 – 30 de minute, în funcţie de vârsta şi nivelul de dezvoltare al copiilor.
Materialul existent în sala de grupă, colţul cu jucării, colţul cu fructe – legume – flori de sezon, pavoazarea sălii, să permită copilului contacte tactile, vizuale şi olfactive pe tot parcursul zilei.

                      IUBINDU-I ÎI PUTEM AJUTA!

Rodica Doina Cheregi


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Hosting gratuit oferit de Tanase Cosmin Romeo